Team Kusters zet in op dominantie Rally van het Oerlandschap

Team Kusters is bezig met de laatste voorbereidingen voor de 2015 editie van de Rally van het Oerlandschap. Ondanks het vele werk dat ze nog hebben, zijn ze graag bereid om een voorbeschouwing te geven op de rally, die over een kleine maand van start gaat. Natuurlijk gaat dat niet zonder eerst terug te kijken naar het eerste gezamenlijke optreden van vader en zoon Kusters tijdens de vorige editie van de rally. Lees verder “Team Kusters zet in op dominantie Rally van het Oerlandschap”

Zoete herinneringen…

Een van de deelnemende auto’s (2015) is ooit eigendom geweest van de legendarische Willi Clahsen uit Düren (D). Tot 1971 weigerde Renault om de A110 ook buiten Frankrijk in te zetten voor de autosport. Na forse druk van de Renault-organisatie in Duitsland gaf Renault-Frankrijk toestemming om 70 A110’s in Dieppe (de fabriek in Normandië waar de legendarische A110 gemaakt werd) gereed te laten maken, om in te zetten voor de autosport in Duitsland. Echter onder de voorwaarde dat de auto “Renault Alpine” zou worden genoemd (en niet andersom zoals in Frankrijk). Eén van de auto’s uit het contingent van 70 was de auto van Willi Clahsen, een oranje A110 1300VA (Gordini). Met deze auto behaalde Willi het algemeen kampioenschap Slalom in Duitsland in 1973 (alle andere merken achter zich latend, jawel!).

Willi Clahsen is trots dat zijn auto nog steeds “furore” maakt. In 2001 is zij gered uit haar deplorabele toestand en na 5 jaren hard werken gerestaureerd in haar oorspronkelijke staat. Willi stuurde mij onlangs nog wat foto’s. Leuk om te zien dat na 41 jaren (!) de A110 nog springlevend is en mee zal doen aan – tenminste – de hill climb van de ‘Slag bij Watersley’. We hebben Willi gevraagd om een “proeve van bekwaamheid” met haar te laten zien. We zijn benieuwd!

Bijgaand wat foto’s van de – toen nog piepjonge – Willi Clahsen bij zijn A110. De laatste foto toont “la Bête” vlak na de restauratie…

OLYMPUS DIGITAL CAMERAPDVD_024db_cIMG_00803-2

Succes dame!

 

(heb je óók zo’n verhaal over jouw rallywagen: wij publiceren het graag!)

 

Nog even nagenieten…

Syntaxisfout in album specificatie. Album does not exist: 2

Inmiddels druppelen de foto’s van de rally binnen. Deze zijn vanaf nu te bewonderen op de website. Zo nu en dan zullen er nog meer foto’s aan het fotoboek toegevoegd worden dus blijf vooral een bezoek brengen aan de website.

— Update 9-5-2014 —

De oproep van Ed heeft ons geen windeieren gelegd. Het fotoalbum heeft een nieuwe update gekregen.

— Update 18-5-2014 —

Er zijn weer nieuwe toevoegingen aan het album van de Rally van het Oerlandschap 2014 🙂

Zijn we er een beetje klaar voor?

IMG_9897

Op de valreep is de site nog even verhuisd. We hebben alle mogelijke moeite gedaan om alles probleemloos te laten verlopen. Uiteraard zijn we nu opnieuw alles aan het controleren in de nieuwe situatie. Dit bericht is zo’n controle.

Dave’s rallybeest is er klaar voor…

1782521_10202008918480834_377575661_o

Wij, de organisatoren van de Rally van het Oerlandschap, kennen hem al een paar jaartjes: Dave van Gils. Niet alleen met autosport bezig maar ook zeer actief in andere sporten.

Tot nu toe reed Dave de sterren van de hemel met zijn Renault Mégane Renault Sport. Niet bij te houden die jongen: slim, tactisch en vol overgave sturend, berekenend, winnend…

Hij is een heel welkome aanvulling in het Parc Fermé. Tussen al die legendarische auto’s, bereden door al die enthousiaste “éminences grises” zit ook de jonge garde, bezeten van de autosport. Met mensen als Dave (en al die andere jongere deelnemers in ons rallyveld) wordt de Rally van het Oerlandschap een totaalgebeuren: jong en oud, vintage cars en het moderne snelle werk in één wervelende happening. Durven, beleven, genieten!

Good luck Dave!

 

Citaat op Facebook van Dave van Gils: “3.0 twin turbo power is ready for the rally!”

Go Dave, go!

Team Kusters neemt met twee equipes deel aan de Rally van het Oerlandschap

Speciaal ter gelegenheid van de vijfde editie van de Rally van het Oerlandschap besloot Team Kusters het dit jaar eens over een andere boeg te gooien en met maar liefst twee exclusieve, vooroorlogse auto’s aan de rally deel te nemen.

De voertuigen waarvan zij gebruik maken zijn A-Ford’s oftewel Ford Model A. Op het moment van schrijven is nog niet precies duidelijk welke uitvoeringen worden ingezet. Dit is onder andere afhankelijk van het weer, daar een van de auto’s een roadster is.

IMG_0749

De bemanning van de eerste equipe bestaat uit bestuurder Henk Kusters en navigator Tilly Kusters. Zij rijden de rally voor het eerst. Henk heeft met zijn technische kennis gezorgd voor de uitstekende technische staat van de voertuigen, terwijl hij inmiddels twee van zijn auto’s aan een meer dan grondige restauratie heeft onderworpen.

IMG_0747

De tweede equipe wordt bemand door bestuurder Bart Kusters en navigator Simone Kusters. Zij nemen inmiddels voor de vierde keer deel aan de rally, maar vonden het tijd voor een extra uitdaging. Tweemaal eerder was het duo te zien in hun Renault Twingo Gordini GT, vorig jaar namen zij deel in een Renault Megane.

“Vorig jaar heb ik ons pap gevraagd of ik met de A-Ford mee mocht doen met de rally, maar omdat hij met ons mam al zou deelnemen aan een ander evenement zou ik het dan moeten doen zonder technische backup. Dat vonden we geen goed idee. De auto’s zijn tachtig jaar oud en ze hebben ons slechts een enkele keer laten staan met technische problemen, maar je zult altijd zien dat er op zo’n moment net iets aan de hand is. We proberen de risico’s altijd tot een minimum te beperken, dus vandaar dat de Ford toen in de garage is blijven staan. Eind vorig jaar gaven ons pap en ons mam echter aan dat ze graag wilden deelnemen aan de Rally van het Oerlandschap.” vertelt Bart.

Henk vertelt verder: “Door de enthousiaste verhalen van Bart en Simone, en ook nog een beetje door Ed Lemaire aangewakkerd, gaan we beleven wat het verschil is tussen de Rally van het Oerlandschap, en de toerritten die normaal in de omgeving georganiseerd worden. Tijdens die ritten rijden we in een stoet een mooie route, ik heb begrepen dat de Rally van het Oerlandschap heel anders in elkaar zit.

Tilly: “Ja maar dat bolletje-pijltje systeem, daar snap ik niks van hoor!”

Simone: “Zo moeilijk is dat niet hoor. Het roadbook is zo opgezet dat iedereen er mee moet kunnen werken.”

Henk: “Och, we rijden gewoon die van ons achterna en dan komen we er ook wel.”

Korte geschiedenis van de A-Ford

Na 19 productiejaren, waarin er ruim 15 miljoen exemplaren van de lopende banden waren gerold, staakte Ford de productie van de Ford model T. De productielijnen werden gedurende 6 maanden omgebouwd om “De Nieuwe Ford” te fabriceren en in december 1927 rolden de eersten van de band.

De introductie van de Nieuwe Ford, later omgedoopt tot Ford Model A, staat nog steeds bekend als een van de beste publiciteitscampagnes ooit. Op de dag van de introductie stonden in de Verenigde Staten lange rijen voor de showrooms van de Forddealers te wachten op de “onthulling” die ook plechtig plaatsvond. Sommige Forddealers hadden zelfs toegangskaarten verkocht aan publiek dat de nieuwe Ford als eerste wilde zien.

De A-Ford had een 3200 cc 4-cilinder-zijklepmotor met een vermogen van 40 pk. Dit was het dubbele van zijn voorganger. De planetaire versnellingsbak van de T was in de A-Ford vervangen door een conventionele drieversnellingsbak. (De vrachtwagenversie zou worden uitgerust met een vierversnellingsbak). Alle A-Fords hadden hetzelfde chassis, maar waren verkrijgbaar met verschillende open- en gesloten koetswerken.

In 1930 onderging de A-Ford een facelift en in 1931 kwam er een aantal kleine modificaties. In maart 1932 stopte de productie, nadat er ruim 5 miljoen exemplaren van de band waren gerold, om plaats te maken voor de Ford model B en de V8.