Team Kusters neemt met twee equipes deel aan de Rally van het Oerlandschap

Speciaal ter gelegenheid van de vijfde editie van de Rally van het Oerlandschap besloot Team Kusters het dit jaar eens over een andere boeg te gooien en met maar liefst twee exclusieve, vooroorlogse auto’s aan de rally deel te nemen.

De voertuigen waarvan zij gebruik maken zijn A-Ford’s oftewel Ford Model A. Op het moment van schrijven is nog niet precies duidelijk welke uitvoeringen worden ingezet. Dit is onder andere afhankelijk van het weer, daar een van de auto’s een roadster is.

IMG_0749

De bemanning van de eerste equipe bestaat uit bestuurder Henk Kusters en navigator Tilly Kusters. Zij rijden de rally voor het eerst. Henk heeft met zijn technische kennis gezorgd voor de uitstekende technische staat van de voertuigen, terwijl hij inmiddels twee van zijn auto’s aan een meer dan grondige restauratie heeft onderworpen.

IMG_0747

De tweede equipe wordt bemand door bestuurder Bart Kusters en navigator Simone Kusters. Zij nemen inmiddels voor de vierde keer deel aan de rally, maar vonden het tijd voor een extra uitdaging. Tweemaal eerder was het duo te zien in hun Renault Twingo Gordini GT, vorig jaar namen zij deel in een Renault Megane.

“Vorig jaar heb ik ons pap gevraagd of ik met de A-Ford mee mocht doen met de rally, maar omdat hij met ons mam al zou deelnemen aan een ander evenement zou ik het dan moeten doen zonder technische backup. Dat vonden we geen goed idee. De auto’s zijn tachtig jaar oud en ze hebben ons slechts een enkele keer laten staan met technische problemen, maar je zult altijd zien dat er op zo’n moment net iets aan de hand is. We proberen de risico’s altijd tot een minimum te beperken, dus vandaar dat de Ford toen in de garage is blijven staan. Eind vorig jaar gaven ons pap en ons mam echter aan dat ze graag wilden deelnemen aan de Rally van het Oerlandschap.” vertelt Bart.

Henk vertelt verder: “Door de enthousiaste verhalen van Bart en Simone, en ook nog een beetje door Ed Lemaire aangewakkerd, gaan we beleven wat het verschil is tussen de Rally van het Oerlandschap, en de toerritten die normaal in de omgeving georganiseerd worden. Tijdens die ritten rijden we in een stoet een mooie route, ik heb begrepen dat de Rally van het Oerlandschap heel anders in elkaar zit.

Tilly: “Ja maar dat bolletje-pijltje systeem, daar snap ik niks van hoor!”

Simone: “Zo moeilijk is dat niet hoor. Het roadbook is zo opgezet dat iedereen er mee moet kunnen werken.”

Henk: “Och, we rijden gewoon die van ons achterna en dan komen we er ook wel.”

Korte geschiedenis van de A-Ford

Na 19 productiejaren, waarin er ruim 15 miljoen exemplaren van de lopende banden waren gerold, staakte Ford de productie van de Ford model T. De productielijnen werden gedurende 6 maanden omgebouwd om “De Nieuwe Ford” te fabriceren en in december 1927 rolden de eersten van de band.

De introductie van de Nieuwe Ford, later omgedoopt tot Ford Model A, staat nog steeds bekend als een van de beste publiciteitscampagnes ooit. Op de dag van de introductie stonden in de Verenigde Staten lange rijen voor de showrooms van de Forddealers te wachten op de “onthulling” die ook plechtig plaatsvond. Sommige Forddealers hadden zelfs toegangskaarten verkocht aan publiek dat de nieuwe Ford als eerste wilde zien.

De A-Ford had een 3200 cc 4-cilinder-zijklepmotor met een vermogen van 40 pk. Dit was het dubbele van zijn voorganger. De planetaire versnellingsbak van de T was in de A-Ford vervangen door een conventionele drieversnellingsbak. (De vrachtwagenversie zou worden uitgerust met een vierversnellingsbak). Alle A-Fords hadden hetzelfde chassis, maar waren verkrijgbaar met verschillende open- en gesloten koetswerken.

In 1930 onderging de A-Ford een facelift en in 1931 kwam er een aantal kleine modificaties. In maart 1932 stopte de productie, nadat er ruim 5 miljoen exemplaren van de band waren gerold, om plaats te maken voor de Ford model B en de V8.

%d bloggers liken dit: