Tour Bourgondy 2014: de eerste indrukken…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Het startdoek hangt… Nu maar wachten op de equipes.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

De oudjes arriveren als eerste….

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Gezellige eerste kennismaking…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Het Parc Fermé vroeg in de ochtend vóór de start…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Een paar rallykanonnen…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Maar vlak deze niet uit! Ze bleken prima mee te kunnen…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

En wat dacht je van Klaas’ klassieker?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

De Rallycrew is het niet helemáál eens met de officials…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Maar dan starten de equipes toch gedisciplineerd….

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Controlepost 2; streng maar rechtvaardig…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

We hebben manche 2 ook weer gehaald….

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Even een rondje voor de foto…

 

 

Je equipe is dan wel aangemeld…

27 april 2014

Nadat je je hebt ingeschreven blijkt plots dat je rallywagen toch niet zo lekker klinkt als dat je zou willen. En je hoopt nou juist te genieten van de echo’s van je motorgeluid vanaf de rotswanden in de Ardennen of uit de glooiende heuvels van Zuid-Limburg, of de Eifel.

Equipe Heres overkwam dit “laatste loodje”. En dus is er nog druk gesleuteld. Aan de motor van de Opel Kadett S, een Kadett die uitsluitend voor de Nederlandse markt in Bochum (D) destijds is gefabriceerd. Waarbij de ‘S’ dan wel voor ‘Super’ zal staan?

Klaas en Marieke vormen zo’n typische equipe waar de Rally van het Oerlandschap mee is bevolkt: genieten van je wagen die voort gestuurd wordt over slingerende weggetjes (waar je op eigen gelegenheid nooit terecht komt) en van een adembenemend landschap. En tegelijkertijd proeven ze van die gezellige ambiance in een goedgemutst deelnemersveld, het heerlijke eten (en drinken!) en de idyllisch gelegen pleisterplaatsen.

Veel succes met de vernieuwde motor, Klaas en Marieke en tot over een paar dagen!

Klaas_Heres_kleppen

Tour Bourgondy: wat verzin je dan….?

Op 3 mei gaan de equipes “en route”. Vier manches, drie stops. We hebben met de pleisterplaatsen zo veel gediscussieerd dat het af en toe dreigde uit de hand te lopen. “Wat u wilt, mijne heren, kán helemaal niet!”. Dat soort uitspraken. Maar gaandeweg werden de heren (en een dame) steeds enthousiaster. Na veel heen en weer emailen en een aantal bezoeken stonden de gerechten “op punt”. Maar ja, dame en heren, we zijn er nog niet… “Asjeblieft heren, excusez messieurs, bitte meine Herren”, “wat nu weer? et maintenant? was jetzt noch?”. Tja, de drankjes hè? Les boissons n’est ce pas? Die Aperitieve, nicht?”. En weer moesten ze aan de slag: nadenken, voorstellen, afwijzingen incasseren, weer voorstellen… Ja! Dát is wat we zoeken! Zucht van verlichting aan de andere kant. Nog een laatste idee, want ja, nú hadden ze het begrepen, de heren en dame.

En dus zijn we benieuwd naar de reacties. Geen obligaat glaasje water, geen aangelengd kleurlotionnetje, maar sprankelende creaties!

Heerlijk, dat organiseren. Sometimes on the edge, mais on va pour l’or, keine Beschränkungen. (we betalen er toch voor!? nou dan!)

Tot volgende week voor de deelnemers van 2014! Tot volgend jaar voor al die andere rallyliefhebbers?

Ed Lemaire

Zijn we er een beetje klaar voor?

IMG_9897

Op de valreep is de site nog even verhuisd. We hebben alle mogelijke moeite gedaan om alles probleemloos te laten verlopen. Uiteraard zijn we nu opnieuw alles aan het controleren in de nieuwe situatie. Dit bericht is zo’n controle.

Dave’s rallybeest is er klaar voor…

1782521_10202008918480834_377575661_o

Wij, de organisatoren van de Rally van het Oerlandschap, kennen hem al een paar jaartjes: Dave van Gils. Niet alleen met autosport bezig maar ook zeer actief in andere sporten.

Tot nu toe reed Dave de sterren van de hemel met zijn Renault Mégane Renault Sport. Niet bij te houden die jongen: slim, tactisch en vol overgave sturend, berekenend, winnend…

Hij is een heel welkome aanvulling in het Parc Fermé. Tussen al die legendarische auto’s, bereden door al die enthousiaste “éminences grises” zit ook de jonge garde, bezeten van de autosport. Met mensen als Dave (en al die andere jongere deelnemers in ons rallyveld) wordt de Rally van het Oerlandschap een totaalgebeuren: jong en oud, vintage cars en het moderne snelle werk in één wervelende happening. Durven, beleven, genieten!

Good luck Dave!

 

Citaat op Facebook van Dave van Gils: “3.0 twin turbo power is ready for the rally!”

Go Dave, go!

We zijn ’très content’…

Afgelopen weekend meldde zich nog een fraaie, snelle Porsche Carrera nadat een equipe die al vijf jaren meedoet zich gelukkig (zeg maar op de valreep) ook weer inschreef. We zijn heel tevreden met zo veel gepassioneerde rallyliefhebbers.

Per vandaag zijn er dan nog slechts twee weekendarrangementen beschikbaar. Maar het Parc Fermé heeft zeker nog plaats voor “dagjesrijders”; wil je niet blijven logeren en toch meedoen dan kan dat natuurlijk. Het programma blijft dan hetzelfde voor je: 4 wervelende ritten in 3 landen, door adembenemende landschappen, onderweg Bourgondische streekgerechten, een lekker dessert na de rit en veel, héél veel gezelligheid.

Durven, beleven, genieten!

We kunnen niet wachten….

Over een paar weekjes is het zover…

Dan staan al die prachtige auto’s weer te pronken. De adrenaline stroomt door het lijf van de organisatoren…

 

Straks staan ze er weer....
Straks staan ze er weer….

Volgeboekt! (of volgeboekt?) 4 maart 2014

Vaals, 4 maart 2014

Beste rallyliefhebber, 

Niet schrikken, er is nog altijd plaats voor jouw mooie wagen in ons Parc Fermé (wie daar nu staan te pronken lees je onder ‘Parc Fermé‘.

Echter: ons contingent kamers (35 stuks) bij Bilderberg Kasteel Vaalsbroek hebben we al opgesoupeerd. Gelukkig hebben we nog 5 kamers ter beschikking gekregen! En dus, voor de “late” beslissers, bieden we jouw equipe nog graag onderdak en dat tegen dezelfde prijs (zie hier). Wees er dan wel snel bij want op=op! 

Mocht je echter uitsluitend mee willen doen aan de Tour Bourgondy, dus zonder logies, dan kan dat natuurlijk ook (€ 225,00 per equipe; wat je daar voor krijgt lees je hier). 

Inschrijven gaat nog tot en met 15 april a.s. Maar let op: je inschrijving is pas geldig als je 50% van de deelnamesom hebt betaald.

 Inschrijven kan direct hier.

 We zien je graag met je rallyauto verschijnen aan de startstreep op 3 mei a.s.!

 Rally van het Oerlandschap

                        Durven, beleven, genieten….

Met sportieve groet,

Ed Lemaire

Team Kusters neemt met twee equipes deel aan de Rally van het Oerlandschap

Speciaal ter gelegenheid van de vijfde editie van de Rally van het Oerlandschap besloot Team Kusters het dit jaar eens over een andere boeg te gooien en met maar liefst twee exclusieve, vooroorlogse auto’s aan de rally deel te nemen.

De voertuigen waarvan zij gebruik maken zijn A-Ford’s oftewel Ford Model A. Op het moment van schrijven is nog niet precies duidelijk welke uitvoeringen worden ingezet. Dit is onder andere afhankelijk van het weer, daar een van de auto’s een roadster is.

IMG_0749

De bemanning van de eerste equipe bestaat uit bestuurder Henk Kusters en navigator Tilly Kusters. Zij rijden de rally voor het eerst. Henk heeft met zijn technische kennis gezorgd voor de uitstekende technische staat van de voertuigen, terwijl hij inmiddels twee van zijn auto’s aan een meer dan grondige restauratie heeft onderworpen.

IMG_0747

De tweede equipe wordt bemand door bestuurder Bart Kusters en navigator Simone Kusters. Zij nemen inmiddels voor de vierde keer deel aan de rally, maar vonden het tijd voor een extra uitdaging. Tweemaal eerder was het duo te zien in hun Renault Twingo Gordini GT, vorig jaar namen zij deel in een Renault Megane.

“Vorig jaar heb ik ons pap gevraagd of ik met de A-Ford mee mocht doen met de rally, maar omdat hij met ons mam al zou deelnemen aan een ander evenement zou ik het dan moeten doen zonder technische backup. Dat vonden we geen goed idee. De auto’s zijn tachtig jaar oud en ze hebben ons slechts een enkele keer laten staan met technische problemen, maar je zult altijd zien dat er op zo’n moment net iets aan de hand is. We proberen de risico’s altijd tot een minimum te beperken, dus vandaar dat de Ford toen in de garage is blijven staan. Eind vorig jaar gaven ons pap en ons mam echter aan dat ze graag wilden deelnemen aan de Rally van het Oerlandschap.” vertelt Bart.

Henk vertelt verder: “Door de enthousiaste verhalen van Bart en Simone, en ook nog een beetje door Ed Lemaire aangewakkerd, gaan we beleven wat het verschil is tussen de Rally van het Oerlandschap, en de toerritten die normaal in de omgeving georganiseerd worden. Tijdens die ritten rijden we in een stoet een mooie route, ik heb begrepen dat de Rally van het Oerlandschap heel anders in elkaar zit.

Tilly: “Ja maar dat bolletje-pijltje systeem, daar snap ik niks van hoor!”

Simone: “Zo moeilijk is dat niet hoor. Het roadbook is zo opgezet dat iedereen er mee moet kunnen werken.”

Henk: “Och, we rijden gewoon die van ons achterna en dan komen we er ook wel.”

Korte geschiedenis van de A-Ford

Na 19 productiejaren, waarin er ruim 15 miljoen exemplaren van de lopende banden waren gerold, staakte Ford de productie van de Ford model T. De productielijnen werden gedurende 6 maanden omgebouwd om “De Nieuwe Ford” te fabriceren en in december 1927 rolden de eersten van de band.

De introductie van de Nieuwe Ford, later omgedoopt tot Ford Model A, staat nog steeds bekend als een van de beste publiciteitscampagnes ooit. Op de dag van de introductie stonden in de Verenigde Staten lange rijen voor de showrooms van de Forddealers te wachten op de “onthulling” die ook plechtig plaatsvond. Sommige Forddealers hadden zelfs toegangskaarten verkocht aan publiek dat de nieuwe Ford als eerste wilde zien.

De A-Ford had een 3200 cc 4-cilinder-zijklepmotor met een vermogen van 40 pk. Dit was het dubbele van zijn voorganger. De planetaire versnellingsbak van de T was in de A-Ford vervangen door een conventionele drieversnellingsbak. (De vrachtwagenversie zou worden uitgerust met een vierversnellingsbak). Alle A-Fords hadden hetzelfde chassis, maar waren verkrijgbaar met verschillende open- en gesloten koetswerken.

In 1930 onderging de A-Ford een facelift en in 1931 kwam er een aantal kleine modificaties. In maart 1932 stopte de productie, nadat er ruim 5 miljoen exemplaren van de band waren gerold, om plaats te maken voor de Ford model B en de V8.